söndag 7 juli 2013

Söndagstips: Finlandsresan, tredje natten

Den här natten kamperar jag ihop med den tredje resenären, Alf. Vi var båda intresserade denna kväll av att sitta i gömsle 7 som står uppe i ett skogsparti norr om den lilla tjärnen. Första kvällen hade björnarna som kom i flera fall kommit ut vid tjärnens södra del, gått runt och vidare upp i skogen norr om den, där de då passerade gömsle 7. Vi hoppades kunna få lite fina skogsbilder som komplettering till de bilder vi hade på björn i öppet landskap från första kvällen. Gömsle 7 visade sig vara lite större än 2-6 med plats för totalt sex kameror i riktning österut, samt en rakt norrut, en våningssäng och en liten separat toalettdel. Vi tog plats och både Alf och jag var väldigt noga med att vara "fältmässiga" som man sa i lumpen, dvs viska och agera tyst och lugnt i övrigt. Strax efter kl 21 så ser vi något skymta förbi i skogen. Vi var båda med ganska stor säkerhet övertygade om att det var en varg. Vi pratade om saken och rapporterade via SMS till Magnus i södra delen. När klockan var ganska precis 22 så kom den igen, och den här gången var det ingen tvekan. Det var dock på ca 80 m håll i ganska tät skog och det gick väldigt fort, så det hann inte bli någon bild, men vi var i alla fall glada att vi med 100%-ig säkerhet kunde säga att det var en varg. Vilken början på kvällen! 

Inte fullt en halvtimme senare så kommer första björnen, en ljus som troligen är honan vi såg första natten. Hon går runt och tittar och bökar fram mat, men går ganska snart vidare. Ungefär ytterligare en halvtimme senare dyker nästa björn upp. Den här är mörkare och verkar måttligt intresserad av mat. Den ser ut att följa den ljusare björnens spår, vilket får oss att misstänka att det är en hane till som följer efter honan. Vid midnatt dyker det upp en björn igen. Det är svårt att se nyansskillnaderna i mörkret men vi tror oss se att denna är mörkare. Den är lugn, men inte intresserad av mat. Är det samma hanne som är på väg tillbaka efter att ha följt efter den ljusa honan månne?




Ytterligare en halvtimme senare är det dags igen. Vi hör på fåglarna att det är något på gång nere vid tjärnen, och någon minut senare kommer en björn upp i skogspartiet vid oss, från tjärnens norra sida vid gömsle 6. Den uppehåller sig också ett kortare tag i skogen innan den går vidare. Efter det lugnade det ner sig och jag fick chans att sova en stund. Det skulle visa sig att det här var den sista björnen vi såg på resan.



Men äventyret var inte över för det. Vi turades om att sova och när jag sov frampå morgonkvisten vid 6-tiden så väcker Alf mig med orden "Järv, tyst!" Jag glider så tyst jag kan ner från överslafen och sätter mig vid den ena kameran. Man ser att järven rör sig och vips så dyker den upp och sitter stilla. Lyckas få ett par fina bilder innan den drar vidare, snabbt och smidigt. Efter cirka 20 minuter är det dags igen. Järven kommer samma väg och poserar för oss på ungefär samma ställe som senast. Efteråt pratade vi om att det kan ha varit så att järven hämtade mat, stack iväg och gömde undan den i något träd och sedan kom tillbaka för att hämta mer. Nu var klockan redan 7 och det var dags att bryta upp och gå mot lodgen igen och förbereda hemresan. 





Hemresan blev lång och tröttsam, flyget från Kajaani till Helsingfors gick i tid, vi spenderade väntetiden i Helsingfors med att äta på O'Learys. Flyget från Helsingfors till Stockholm blev en halvtimme försenat och landade kl 18 istället för 17.30, men sedan vidtog en längre väntan på tåget som skulle ta mig hem till Sundsvall igen, med avgång 22.36. Tåget var dessutom försenat men det hade man kört in innan det var framme i Sundsvall vid 02.45-tiden. Då var det bara att ta bilen och åka den sista biten. Jag var ganska trött när jag ställde in väskorna och gick och la mig kl 03.15.

En fantastisk resa var till ända, en resa som vida översteg mina förväntningar. Jag hade sett en varg, sett och fotograferat järv två gånger och björn flera gånger. Fantastiskt! Jag rekommenderar verkligen den som är intresserad av att fotografera djur och fåglar att ta en resa med Inside Nature till Wild Brown Bear. Bland annat har man nyligen presenterat ett nytt upplägg på resa, där man är flexibel och har möjlighet att åka mellan olika ställen efter tillgången på djur. Best of the beast kallar man upplägget och med på det här är den välkände naturfotografen Magnus Elander. Magnus har fotograferat djur och natur i Sverige och runt om i världen i många år och är bland annat känd för sina resor till Arktis, är publicerad i National Geographic och vice ordförande i Naturfotograferna. Med på den första resan är även Jouko Arvonen och Magnus Fredriksson från Inside Nature. Vem vet...

De två tidigare delarna om mina upplevelser i Finland hittar du här:

Söndagstips - Resan till Finland med Inside Nature

Söndagstips - Finlandsresan, andra natten

/Christer Hägglund

Fotofyndet, kameratillbehör, gömslen med mera för naturfotografen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar